5 tips om kundkommunikation - Svenska Järn

5 tips om kundkommunikation

Möjligheterna att kommunicera ditt företags produkter och tjänster är oändliga. För många blir valet av kommunikationskanaler så svårt att de inte kommunicerar alls, men hur ska kunderna kunna känna till ditt erbjudande då? Vad är det som gör ditt företag och ditt erbjudande unikt? Vilken målgrupp vill du nå? Bestäm dig för att kommunicera, här får du tips om hur.

1.Glöm inte bort dina kunder
Det är enklare att bearbeta befintliga kunder än nya. Håll en regelbunden kontakt, gärna med besök eller telefonsamtal. Det är bättre att maila än att inte ta kontakt alls. Ett vanligt skäl för att byta leverantör är att kunden känner sig bortglömd.

2.Säljande hemsida
Hemsidan ger ett intryck av vilka ni vill vara. Kombinera säljande rubriker med kommunikativa bilder som stärker budskapet. Affärer görs mellan människor, visa vilka ni är. Se till att dina texter är genomarbetade och professionella. Hellre mindre och genomarbetad text än mycket och slarvigt. Det samma gäller för din företagspresentation samt annat PowerPoint-material.

3.Nyhetsbrev som överraskar”
Bortklickade” nyhetsbrev är en vanlig företeelse. Ett spännande ämne och korta texter är grunden till läsvärda nyhetsbrev. Låt läsaren ”klicka vidare” till din hemsida istället för att scrolla ner. Använd gärna bilder på egen personal som kunderna känner igen.

4.Visa dina kunder vilka kunder du har
Var inte blyg, får du använda kunder som referens så presentera dem. Bättre ambassadörer för ditt företag än kunder som vill synas med dig är svåra att hitta. Dina nya kunder känner en trygghet när de handlar av dig då andra företag faktiskt talar gott om dina tjänster och produkter. Det är bra om du publicerar positiva kundomdömen på din hemsida, men det är viktigt att få ett okej från kunderna innan du hänvisar till dem.

5.Sociala medier för dig
Vilka sociala medier passar just ditt företag och dina målgrupper: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn eller någon annan kanal? Avsätt tid för att hålla aktivitetsnivån uppe. Dela med dig av länkar, pressmaterial, intressanta artiklar och videoklipp. Ställ frågor för att skapa engagemang hos dina följare. En engagerad publik genererar ett intressant flöde i dina sociala mediekanaler.

Tänk två gånger innan du publicerar material i digitala medier, det måste vara relevant.

Senaste nytt

  • Prenumerera på nyhetsbrev

Obligatorisk